Service en onderhoud
Op deze pagina kunt u antwoord vinden op de meest gestelde vragen over uw elektrotechnische installatie. Hier vind u handleidingen van de door ons geleverde en geïnstalleerde componenten,
Ook vind u wat u kan doen bij storingen aan u installatie en aanwijzingen van het bijvoorbeeld zelf bekabelen van loze leidingen.
Voor dringende zaken kunt u direct contact met ons opnemen d.m.v. het contact formulier
Indien u een nieuwbouw woning heeft, en u wilt een opleverpunt melden dan kunt u dit doen via de bouwkundige aannemer, zij zullen het dan aan ons melden.
Handleidingen:
(Wanneer u op het product klikt klapt deze open, zodat u de handleiding kunt downloaden)
Meterkast:Wat voor meterkast heb ik?
Rookmelders:Wat voor rookmelder heb ik?
Intercom/Videofoon:
Bewegingsensoren:Wat voor bewegingsensor heb ik?
Dimmers:Wat voor dimmer heb ik?
Cai-versterker:
“Ik heb een lamp opgehangen maar deze blijft branden, of deze gaat niet aan”
Wellicht heeft u de lamp aangesloten op de verkeerde draden, bij sommige wand-
aansluitpunten bieden wij namelijk naast de geschakelde draad ook een “coninue-draad” aan, de geschakelde draad is altijd de zwarte draad, de continue de bruine draad.
“Mijn LED-verlichting blijft knipperen”
Controleer of de door u aangesloten LED verlichting wel geschikt is om te dimmen, en deze geschikt is voor de dimmer die aanwezig is.
Goedkopere LED lampen kunnen ook wel eens opladen, door de door inductie opgewekte spanning kunnen deze opladen en een korte flits geven als de lamp uitgeschakeld is.
“Als ik met een spanningzoeker mijn lichtpunten controleer, blijft deze branden ook al staat de schakelaar uit”
Dit is een fenomeen wat inductie heet, dit komt omdat de bedrading naast elkaar door de buis gaat, dit is ongevaarlijk en hier zal de lamp niet op branden.
“Mijn aardlekschakelaar schakelt uit”
Zie hiervoor ook de handleiding van u meterkast,
1. Schakel alle door de aardlekschakelaar beveiligde automaten uit.
2. Schakel de aardlekschakelaar in.
3. Schakel de installatie automaten één voor één weer in. De aardlekschakelaar schakelt weer uit, zodra de groep waar zich een fout in bevindt wordt ingeschakeld.
4. Schakel deze groep uit en verwijder alle toestellen uit de groep.
5. Schakel vervolgens de groep weer in en sluit alle toestellen / apparaten weer één voor één aan. Zodra het toestel /apparaat dat de storing veroorzaakt wordt aangesloten schakelt de aardlekschakelaar weer uit.
6. Laat dit toestel dat de storing veroorzaakt door een erkend installateur nakijken.
7. Blijft de installatie bij een ingeschakelde aardlekschakelaar spanningsloos, waarschuw dan een erkend installateur.
Al mijn groepen staan aan, maar ik heb geen spanning”
Contoleer of uw aardlekschakelaars en hoofdschakelaar aanstaat.
Onder uw elektra meter zit uw hoofdaansluiting, controleert u of deze groepen ook aan (omhoog) staan. Heeft u nog geen spanning controleert dan of de aardlekschakelaars in u meterkast uitschakelen d.m.v. de test knop, is dit niet het geval dan moet u contact opnemen met u netbeheerder.
Storingszoeker ‘Geen Spanning’ (zie pdf)
“mijn keuken is verdeeld over 2 groepen, waarom is dit?”
Omdat in een keuken veelal zware apparaten worden gebruikt, is het voorgeschreven dat er minimaal 1 stopcontact op een andere groep zit, dit om ongewenst uitschakelen te voorkomen.
“Ik wil zelf een loze leiding bekabelen”
Ten eerste is het belangrijk te melden dat 1 loze leiding geschikt is voor 1 aansluiting, meerdere kabels door 1 leiding trekken kan problemen veroorzaken die niet meer onder garantie vallen.
1. Bevestig een trekveer aan de trekdraad.
2. Trek de trekdraad (met daaraan de trekveer) door de buis.
3. Bevestig aan de trekveer de draad / kabel en trek deze door de buis.
Deze werkzaamheden altijd met 2 man uitvoeren, het invoeren van de kabel is net zo belangrijk als het trekken aan de andere kant, gebruik altijd en trekveer.
Komt u er niet uit? Dan kunt u met ons contact opnemen via service@kso-installaties.nl of het contact formulier op onze contact pagina.